niedziela, 21 lipca 2024

"Anatomia upadku" (Anatomie d'une chute), reż. Justine Triet, Francja 2023, film

 "Anatomia upadku" (Anatomie d'une chute), reż. Justine Triet, Francja 2023, film

Lepiej późno, niż wcale... Długo zwlekałem z obejrzeniem tego filmu. Był reklamowany jako "dramat sądowy", a mnie ten gatunek niezbyt odpowiada. Ponadto zdobył cale mnóstwo nagród (36) w tym Złotą Palmę Cannes 2023 za "najlepszy film" i Oscara 2024 za "najlepszy scenariusz oryginalny". Przytłaczająca ilość nominacji (49) i zdobytych nagród powodowała, że troszkę się bałem tego filmu. Co będzie kiedy pójdę i nie będzie mi się podobał? Czy jeśli moja ocena będzie niższa niż powszechne ochy i achy to okażę się ignorantem, odmieńcem o innym, wypaczonym guście? Okazało się jednak, że tym razem moja opinia jest zgodna z ocenami krytyków: to kawał dobrego filmu zasługującego według mnie na 8/10 w skali filmweb, czyli "bardzo dobry".

Długość filmu - 2h30m jest wyzwaniem. To stanowczo za długo i moim zdaniem ze szkodą dla opowiadanej przez film historii. Jednak nie nudziłem się. Przyczyną jest gra znakomitej Sandry Huller, która dzięki kreacjom w "Anatomii Upadku" i "Strefie Interesów" może się uznawać za wielką wygraną Oscarów 2024 pomimo tego, że nie dostała Oscara... Nie bez znaczenia dla mojej wysokiej oceny filmu jest towarzysząca bohaterom filmu muzyka Chopina. Ale oczywiście najważniejsza jest historia, która jest opowieścią o złożoności codziennych relacji, o tym, że będąc pozornie blisko, wiemy o sobie mało, nawet wówczas, kiedy jesteśmy rodziną. Odbywająca się na sali sądowej wiwisekcja rodzinnych relacji stanowi w jakimś stopniu obraz dzisiejszego, pogmatwanego, pogubionego świata. Pani reżyser i scenarzystka w jednym (współautorem scenariusza jest jej mąż Arthur Harari) portretuje rodzinę, która szafując hasłami o prawie do wolności, wzajemnego szacunku, głębokiej miłości zatraca znaczenie tych pojęć stających się pustą deklaracją. "Anatomia upadku" jest mocnym psycho-thrillerem, w którym każdy (jak sądzę) znajdzie kawałek siebie, cząstkę swoich doświadczeń, problemów.

To nie jest łatwy film. Życie...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz