środa, 10 lipca 2024

"Podróż za jeden uśmiech", reż. St. Jędryka, PL 1972, film

 "Podróż za jeden uśmiech", reż. St. Jędryka, PL 1972, film

Od lewej: F. Łobodziński i H. Gołębiewski
(foto net)
Powieść "Lotnicho" spowodowała, że postanowiłem odświeżyć sobie klimat lat 70-tych. Nigdy wcześniej nie widziałem tego filmu. Kiedy wszedł na ekrany (wcześniej był emitowany jako serial w TV) byłem ciut zbyt "stary", żeby oglądać przygody małoletnich kuzynów, którzy w wyniku zbiegu okoliczności udali się autostopem z Krakowa na Hel. Autorem książki o tym samym tytule (1964) i powstałego na jej podstawie scenariusza jest Adam Bahdaj, który utrwalił się w powszechniej świadomości jako autor książek dla dzieci i młodzieży.

Film obejrzałem na portalu https://35mm.online/. To ciekawe i godne polecenia miejsce, gdzie można obejrzeć mnóstwo polskich produkcji filmowych po cyfrowym re-masteringu. Dzięki temu jakość "kopii" jest znakomita. A sam film...

Najprościej rzecz ujmując - zestarzał się. Jednak sięgając po film z 1972 roku nie oczekiwałem zaskoczeń związanych ze sposobem jego produkcji. Decydując się na poświęcenie blisko 1,5h bardziej interesowali mnie kreujący główne role aktorzy: Henryk Gołębiewski i Filip Łobodziński. Wartość szczególną filmu stanowią zdjęcia i uwiecznione na taśmie realia ówczesnej Polski. Bardzo miłym zaskoczeniem jest znaczący udział w tym filmie Aliny Janowskiej. Nie miałem pojęcia, że grała w "Podróży za...". Od zawsze byłą w mojej pamięci jako sąsiadka ucząca się od bohatera "Wojny domowej" (serial TV 1965-66) poprawnego, ze stosowną nonszalancją wymawiania powitalnego "cześć".

Film ma ponad 50 lat. Kawał czasu. Dla zainteresowanych wykopaliskami :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz