poniedziałek, 29 stycznia 2018

"Szybciej, wyżej, dalej. Skandale Volkswagena" (Faster, Higher, Farther), aut. Ewing Jack, 2017, książka

"Szybciej, wyżej, dalej. Skandale Volkswagena" (Faster, Higher, Farther), aut. Ewing Jack, 2017, książka

Obserwuje jednym okiem rozwój tej afery ze szczególnym uwzględnieniem naszego rynku. Nie dzieje się nic, lub prawie nic. Czytam i slysze, ze zbiorowe pozwy wlascicieli samochodow z grupy VW sa oddalane, a polscy i europejscy nabywcy samochodow VW z "modyfikowanymi" komputerami nie mogą liczyc na żadne odszkodowanie.
Niewiele więcej można przecztac w naszej prasie, a inne media tez przestaly zajmować się tą sprawa.
Dlatego, kiedy zarejestrowałem obecność tej książki, natychmiast ja kupiłem i przeczytałem.

Dobra!

Czyta się jak powieść sensacyjna, a przecież to fakty. Autor dysponuje znaczną wiedza o rynku motoryzacyjnym, wykonal kawal roboty w archiwach koncernu VW, w konsekwencji czego powstala dobra ksiazka o największym udowodnionym przekręcie w biznesie moto.
Paradoksalne jest to, ze na slad afery wpadli zupełnie przypadkiem ludzie z peryferyjnego osrodka akademickiego w USA, którzy w ramach mocno ograniczonych funduszy pracowali nad metodami pomiaru emisji spalin w trakcie realnych testow drogowych, NIE laboratoryjnych.
Przypadek sprawil, ze na samochod testowy wybrali VW Jetta, a gdy pierwsze wyniki pomiarow wykazaly wielokrotne przekrocznie norm nie wierzyli aparaturze, szukali bledu w metodologii, w niedoskonalosci chałupniczo montowanych urządzeń.
Gdy jednak uzyskali powtarzalność wynikow, gdy mieli pewność, ze się nie myla - wybuchla afera.

"Szybciej, wyżej, dalej. Skandale Volkswagena" to opowieść o utracie twarzy, upadku mitu o niemieckiej solidności. To rzecz o potędze pieniadza dającej poczucie bezkarności, pozwalajacej na arogancje, zaprzeczanie faktom, kłamstwa i klucznie, az do skazujących wyrokow, przyznania się do winy, wyplaty niebotycznych odszkodowan (tylko Kanada i USA).

I chociaż być może jest tak, ze dzisiaj silniki VW sa najbardziej czystymi dieslami na Plancie, a procedury badania jakości najbardziej restrykcyjne w brazny moto, to podejmując decyzje o kupnie samochodu wskazane jest przeczytać tę ksiazke.
Może warto znac te historie kupując jakikolwiek niemiecki produkt, zwłaszcza wówczas, gdy za decyzja zakupu stoi wiara w solidność, doskonałość, perfekcję tego co niemieckie...

Trefne silniki diesla były montowane nie tylko w samochodach z logo VW. Inne marki tego koncernu: Audi, Porsche, Seat, Skoda także ich uzywaly (doliczono się 11 mln samochdow z tymi silnikami);  wzmozona czujność dotyczy także tych marek.
Jednak wygenerowany przez VW problem uderza nie tylko w VW, ale w caly przemysl niemiecki.
Utrata twarzy to znacznie większa strata niż kilkadziesiąt mld (około 20) USD wyplaconych w formie odszkodowań na rynkach Kanady i USA.
Gówno wpadło w wentylator...

2018.01.30
W dzisiejszych wiadomościach agencyjnych podano informacje, ze VW przeprowadzal badania na zwierzętach i ludziach. Małpy i ludzie byli wystawiani na działanie spalin dieslowskich po kilka godzin dziennie. Celem było udowodnienie braku wpływu spalin na zachorowolanosc na raka.
Ludzie, spaliny, samochody... Skąd my to znamy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz