czwartek, 21 lipca 2022

"W imieniu Rzeczypospolitej...", aut. Stefan Korboński, 2009, książka

 "W imieniu Rzeczypospolitej...", aut. Stefan Korboński, 2009, książka

Rzadko, zwłaszcza ostatnio sięgam po książki dotyczące II wojny. Wiele lat temu przeczytałem sporo na ten temat i uznałem, że wystarczy. "W imieniu Rzeczypospolitej..." została mi zarekomendowana i pożyczona przez kolegę. Położyłem ją na "gazetowym" stoliku i długo omijałem, żeby wreszcie podjąć próbę przeczytania. Pierwsze 30-40 stron praktycznie przekartkowałem. Mnóstwo dat, nazwisk, pseudonimów, mało akcji. Rzecz dla historyków - pomyślałem. Jednak kiedy zacząłem z większą uwagą wczytywać się w tekst okazało się, że książka dotyczy podziemnej organizacji o której NIGDY wcześniej nie słyszałem, o której milczały wszystkie podręczniki historii i inne, przeczytane dotychczas książki. Otóż książka traktuje o Kierownictwie Walki Cywilnej - organizacji podległej polskiemu rządowi emigracyjnemu działającej w okupowanej Polsce obok wszelkich organizacji o charakterze wojskowym. Autor książki - Stefan Korboński był przedstawicielem Polskiego Stronnictwa Ludowego, szefem Kierownictwa Walki Cywilnej, a w końcowym okresie podziemnej działalności pełnił obowiązki Delegata Rządu na Kraj. Książka jest szczegółowym zapisem działań KWC w zakres których wchodziła organizacja łączności radiowej z Londynem oraz koordynacja działań wywrotowych na terenie okupowanej Polski możliwych do podjęcia przez ludność cywilną. Zadaniem KWC było także informowanie w jaki sposób przeciętny obywatel funkcjonujący poza strukturami Państwa Podziemnego powinien się zachować w obliczu nakazów, zakazów, żądań niemieckiego okupanta. 

"Historię piszą zwycięzcy" - powiedział W. Churchill, a G. Orwell pisał w "1984": ..."kto kontroluje przeszłość, ten ma władzę nad przyszłością"... .Ta książka jest tego dowodem. Trzeba było wielu lat, wielu zmian, żeby móc przeczytać tę historię wydaną i wydrukowaną w Polsce przez Instytut Pamięci Narodowej (pierwsze jej wydanie miało miejsce w 1954 roku w Paryżu, a wydawcą był Instytut Literacki). "W imieniu Rzeczypospolitej..." jest książką-wspomnieniem. To szczegółowy zapis akcji podejmowanych przez Kierownictwo Walki Cywilnej z wieloma cytatami depesz słanych do Londynu, fragmentami rozkazów, odezw, oficjalnych dokumentów. Nie czyta się jej łatwo, ale myślę, że warto ją przynajmniej przekartkować, chociażby po to, aby uświadomić sobie jak ważną rolę w codziennym życiu okupowanej Polski odgrywała organizacja o której milczały podręczniki historii pisane przez zwycięzców...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz