piątek, 25 maja 2012

Martyna Jakubowicz, Trójka, Studio A. Osieckiej, live, 2012.05.20

Martyna Jakubowicz, Trojka, Studio A. Osieckiej, live, 2012.05.20

Tak! Zaspiewala "W domach z betonu"! Nie zaspiewala "Zagli tuz nad ziemia" i paru innych, znanych mi piosenek. Nic dziwnego. Byl to koncert promujacy jej ostatnia, wydana ponad rok temu plyte i z niej wlasnie pochodzilo wiekszac kawalkow. Byly takze takie, ktore nie mialy nigdy swoich koncertowych wykonan. W sumie przekroj tworczosci i mozliwosci artystki, ktora ulokowana gdzies pomiedzy rockim, bluesem i ballada, wypracowala swoj styl, stworzyla i skutecznie zabudowala wlasna muzyczna nisze. Byla zawsze poza glownym nurtem muzycznym, ale towarzyszyli jej bardzo czesto swietni muzycy, w tym czolowka polskich gitarzystow. I to chyba w duzej mierze stanowi(lo) o atrakcyjnosci jej piosenek-ballad, a zwlaszcza o sile i znaczeniu koncertow. Wokal Martyny nie jest ekspresyjny. Teksty, w ktore warto sie wsluchac podaje w sposob chlodny, monotonny. Taki ma styl, przechyl, znak rozpoznawczy, maniere (niepotrzebne skreslic). Sposob w jaki spiewa (mnie) nie porywa. Zaryzykowalbym nawet, ze w nadmiarze jest nuzaca. Do tego artystka jest statyczna. Caly koncert siedziala. Jednak jest w jej muzyce i tekstach cos takiego, co kaze nadstawic ucha kiedy leca (niezbyt czesto) w radiu. W chwilach uspienia, lekkiej monotonii znaczenia nabiera kapela, ktora skladajac sie zwykle z doboroywch muzykow dawala ognia,  robila front. W trojkowym studio Martyna nie miala ze soba nikogo kto bylby dla mnie rozpoznawalny. Jednak czterech muzykow jako kapela "Zona Lota" radzilo sobie wcale sprawnie z instrumentami, a zwlaszcza Paweł Mikosz grajacy na basie. To on wlasnie gdzies w polowie koncertu podgrzal atmosfere dajac baaaaardzo smakowity popis swoich umiejetnosci.
No to wlasciwie po kiego tam poszedlem, jesli nuzaca, monotonna i statyczna, ktos moglby, i slusznie, spytac. Ano dlatego, ze lubie te artystke. Nie za holubce, latanie po scenie w halce, czy innych majtkach (nie mam nic przeciwko) tylko wlasnie za wyciszenie, niezle teksty i przywiazanie do wykonywanej muzyki.  Chyba, moze zwlaszcza dlatego, ze Martyna Jakubowicz jest z mojego rocznika (1955) i w naturalny sposob to o czym spiewa trafia do mnie, jest zgodne z moimi doswiadczeniami. Nie porywa, ale nie pozwala byc obojetnym na jej sztuke.
Nigdy do tej pory nie slyszalem jej w tak obszernej dawce. Wy takze, jesli nie slyszeliscie mozecie, bo koncert byl rejestrowany, zostal zarchiwizowany i jest do odpalenia>>>
http://www.polskieradio.pl/9/200/Artykul/603207,Martyna-Jakubowicz-w-Trojce

4 komentarze:

  1. Drogi Panie! Ja tak w kwestii formalnej.... pochwalony przez Pana a jednak "nierozpoznawalny" Paweł Muzzy Mikosz gra dla Martynki od 12 lat!!! Tak, więc jest bardzo rozpoznawalny:) - Muzzy był członkiem kultowego, nieistniejacego już Seven B - czyli kapeli Gienka Loski (około 10 lat temu - równolegle z graniem z Martynką) oraz basist i wokalistą Recedywy po śmierci Andrzeja Pluszcza.... widzi Pan, zatem że Muzzy pomimo swojego młodego wieku (29 lat) postacią znaną i rozpoznawalną jest - zwłąszcza, że jest rónież wielokrotnym zdobywcą tytułu najlepszego basisty roku wg Twojego Bluesa. Muzyk warty zatrzymania się i pochylenia nad Jego niewątpliwym talentem. Pozostali muzycy to znani i uznani sidmani - Grajacy min z Kasią Kowalską. W sieci znajdzie Pan mnóstwo informacji potwierdzjaących powyższe - a ja ze swojej osobistej strony - gdyż wszystkich muzyków włacznie z Martynką znam osobiście a z jednym z nich jestem tak blisko, że bliżej się nie da:) - zapewniam, że Żona Lota to band, jakiego Martynie pozazdrościć mógłby niejeden mega-wokalista:) POzdrawiam serdecznie! Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi Ola!
      Dziek za rzeczowa wrzute poszerzajaca moje muzyczne horyzonty. Pawel Mikosz BYL DLA MNIE nierozpoznawalny do koncertu Martyny. Teraz jest.
      dzejzor

      Usuń
  2. :) to cieszy - obserwuj koniecznie scenę muzyczną - niebawem pojawi się na niej nowy projekt Muzzy'ego - mocno, mocno rockowy - nawiązujący stylistyką do Zack'a Wyld'a, Free, Skynardów... będzie się działo:)
    Pozdrawiam serdecznie:)
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ola! Moj radar jest bardzo selektywny, zeby nie powiedziec ograniczony. Jak mi tego nie zagra Trojka (Piotr Baron lubi i gra taka muzyke w dobrym czasie antenowym, moze dobrze go zaopatrzyc w te plyte?), lub Ty mi nie podrzucisz info (poprosze), ze plyta jest dostepna, to z mojego skanowania rynku niewiele wyniknie.
      dzejzor

      Usuń