piątek, 23 maja 2014

"Ida", reż. Paweł Pawlikowski, Dania, PL, 2013, film, vod orange

"Ida", reż. Paweł Pawlikowski, Dania, PL, 2013, film, vod orange

Umknal mi ten film w okresie swojego wielkoekranowego bytu. Zarejestrowalem wiele pozytywnych opinii na jego temat, a liczne nagrody zaostrzyly mój apetyt na spotkanie z czarno-biala polska produkcja znajdujaca uznanie nie tylko w Polsce.
Odpaliłem dekoder orange z którym wojowałem w zimie. Okazalo się, ze działa, a wśród filmow w wypożyczalni jest Ida. Za jedne 13 zl sciagnalem ja w ver. hd (przez pospiech, mój maly tv nie ma tej rodzielczosci), a następnego dnia wskoczyłem na terenazer i obejrzałem.
To nie jest film trenazerowy.
Nie jest moim zdaniem tak dobry jak wynikałoby z ilości zdobytych nagrod.
To kolejne bicie się w piersi z nurtu "Pokłosia", "Złotych żniw". Nie jest takie nachalne i dosadne, ale jest, a tak sobie mysle, ze bedzie, ze wystarczy, ze dajmy szanse innym, bo do pewnego stopnia sami powodujemy, utwierdzamy swiat w przekonanium ze Polacy byli en masse żydożercami, a obozy koncentracyjne były naszym pomysłem.
Ten film to znakomita rola Agaty Kuleszy (z pewnym "ale", o czym za chwile), znakomite zdjęcia i perfekcyjna scenografia. "Pod" filmem dobra muzyka, "nad" czarno-biala estetyka. Gdzies tam daleko wyczuwałem zdjeciowy klimat "Matki Joanny od Aniolow", ktora niedawno sobie odswiezylem, o której niebawem napisze. 
A sam temat, istota filmu? Każdy musi ocenic sam, bo moim zdaniem przeslanie filmu nie jest oczywiste, co z pewnoscia jest jedna poza w/w mocna strona tego filmu.
Do osoby Agaty Kuleszy, która zaimponowala mi rola w "Róży", która w "Idzie" jest znakomita, mam zal. Zal o to, ze reklamch wiadomego banku jest tak samo swietna jak rolach filmowych. I to mi przeszkadzalo w odbiorze filmu.
Miałem wrazenie, ze za chwile zapyta o to ile zostało na koncie...

"Ida" nie zrzucila mnie z roweru. Może także dlatego, ze to kameralny, wymagający skupienia film, gdzie licza się i graja szczegoly.
Wiedze, ze jest grany w kinach studyjnych i jest to moim zdaniem wlasciwe miejsce do jego odbioru/prezenacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz