sobota, 3 maja 2014

"Night in Calisia", Włodek Pawlik Trio, Randy Brecker, Filharmonicy Kaliscy, koncert, Sala Kongresowa, 2014.04.24

"Night in Calisia", Włodek Pawlik Trio, Randy Brecker, Filharmonicy Kaliscy, koncert, Sala Kongresowa, 2014.04.24
Naturalna konsekwencja krótkiego, ale przyjemnego spotkania z Wlodk Pawlik Trio w warszawskim Klifie było pojscie na jego koncert w Kongresowej. Jedyny, niepowtarzalny, w takim skladzie w jakim nagrali nagrodzona Grammy 2014 w kategorii  "najlepszy album dużego zespołu jazzowego" plyte "Night Calisia".
Plyta została nagrana w roku 2011 z okazji 1850 rocznicy nadania praw miejskich Kaliszowi. Na rynku amerykańskim wydano ja w 2013, nagrodę dostala w 2014.
Informacja w polskich mediach, ze plyta "NiC" jest nominowana do nagrody spowodowala jej natychmistowe znikniecie ze wszystkich polek sklepowych w PL. Uzyskana nagroda sprawila, ze "NiC" stala się najbradziej pożądanym krazkiem w kat. jazz w PL. Gdyby nie to "grammy zamieszanie", pewnie nikt poza garstka koneserow nie uslyszalby o tej plycie. Nie zagralaby jej żadna stacja, o koncercie w Kongresowej nie mowiac. A tu proszę. Jak słusznie zauwazyl Wlodek Pawlik w czasie koncertu w Klifie nagroda Grammy ma znaczenie także w Polsce.
Bo gdyby nie Grammy ja oczywiście także nie wiedziałbym o istnieniu tego krazka. Pomimo, ze osoba Wlodka Pawlika nie jest mi obca, to bardziej kojarze go z muzyka filmowa, dokonaniami w towarzystwie swoich kolegow z Trio, niż z dużymi formami muzycznymi jakimi jest "NiC".
Gdyby nie Grammy z pewnoscia nie wybrałbym się do Kongresowej na koncert o 22:00. To Grammy spowodowalo, ze pomimo choroby i związanej z nia wstrętem do jakiegokolwiek ruchu zapakowałem się do samochodu i pojechałem odsluchac live muzyke, która poznałem wczesniej z plyty (kupiłem po koncercie w Klifie).

Koncert był rejestrowany przez TVP2, pewnie kiedyś będzie
wyemitowany. Ma być także wydany na dvd. Takie dvd - fajna
rzecz na prezent dla kogos kto lubi jazz.
Kongresowa pomimo poznej godziny była wypelniona w około 70%. Bilety kosztowaly od 100 do 300 zl. Koncert zaczal się z 15-20 minutowym poślizgiem.
Było dobrze. Obowiazywal jazzowy luz, radość ze wspolnego grania, a duzy skład nie przeszkadzal w solowych wycieczkach czlonkow Trio i Randy Breckera. Przyjemna, "kosmiczna" scenografia (chociaż troszkę przypominajaca te fabryczna z PS3) dodawala przestrzeni muzyce.
Podobalo mi się, ale...
Wole jednak jazz w wydaniu kameralnym. "Za dużo nut" powiedział Salieri o kunszcie Mozarta w niezapomnianym "Amadeuszu" M. Formana. Troche tak wlasnie odbieram "NiC". Za dużo nut, instrumentow, halasu.
Mam teraz na uszch inny cd Wlodka Pawlika Trio - "Anhelii". Gdzies tam nosze w glowie sciezke dzwiekowa "Rewersu" i pare innych usłyszanych w czasie koncertu w Klifie kawalkow. Mniejsze formy bardziej do mnie przemawiają, zwłaszcza muzyka filmowa. Podobaja mi się zawieszone w przestrzeni dzwieki, oszczędne uzycie instrumentow, miejsce na cisze wyznaczone kontrapunktami linii melodycznej. Nie będę się silil na oryginalosc pisząc, ze mistrzowskim przykładem takiej muzyki jest sciezka z "Noza w wodzie". Moim zdaniem Wlodek Pawlik jest bardzo blisko measterii K. Komedy. Pare lat temu uslyszalem w Trojce jak mi się wydawalo znajome, komdoweskie dzwieki. Skoncentrowalem się na słuchaniu, doszedłem do wniosku, ze to jednak ktoś inny, a było to wlasnie Wlodek Pawlik ze sciezka z bodaj "Pora umierać".

Koncert w Kongresowej wraz bisami trwal prawie do 24:00. Pomimo, ze nie odleciałem byłem/jestem bardzo zbudowany faktem, ze polscy muzycy zostali uhonorowani najważniejszym muzycznym wyróżnieniem jakim jest Nagroda Grammy. Bardziej jeszcze działa na mnie fakt, ze jak rozumiem Kalisz w jakims stopniu sfinansowal powstanie "NiC" dając zycie muzyce, która okazuje się być wybitną. Taki mecenat, zwłaszcza trafiony:) to autentyczny powod do dumy dla decydentow, którzy postanowili uhonorować rocznice powstania miasta w ten wlasnie sposób.

Nigdy (chyba) nie byłem w Kaliszu. Teraz nabrałem ochoty, żeby zapakować rowerek do samochodu, sprawdzić co tam w tej ich Filharmonii będą grac i machnąć się tamze na jakiś weekend.

2 komentarze:

  1. No chyba ozywasz, bo wreszcie cos ! Pierwszy raz pokuszam sie o komentarz, bo:
    -jednak nie skasowalam "Pora umierac" :) -zastartowalam zgrywanie
    -mam Pawlika z Anheli i jeszcze jego muzyka z wierszami-tez zrzuce
    -plyte z "NiC"-ladny skrocik, dostales, kupiles co inne- Anheli?
    do zdrowego, K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. od czwartku 2014.05.08 wracam do normalnego życia; z kupnem plyt podzial: Jacek kupil Anhelli ja NiC i się mieniamy;

      Usuń