niedziela, 11 października 2015

"Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości", aut. Yuval Noah Harari, PWN 2014, książka

"Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości", aut. Yuval Noah Harari, PWN 2014, książka

Zmaganie z 500+ stron tej popularnonaukowej książki, która dostałem w prezencie trwalo dluzsza chwile glownie z racji permanentnego braku czasu. Ksiazka jest bardzo ciekawa, niezle napisana i powninna zainteresować praktycznie każdego.
Mnie się podobala.

Kiedy ja dostałem uderzyl mnie brak notki biograficznej o autorze, która zwykle umieszczona jest na "skrzydełku" wydawnictw tego typu. Dopiero po jej skończeniu przeczytałem, ze  autor, rocznik 1976, jest izraelskim historykiem, który zrobil doktorat na Oxfordzie, a ta ksiazka jest jego jedynym znaczącym dokonaniem. Miałem pewne wątpliwości co do wartości niektórych dowodow zwłaszcza w pierwszej części ksiazki dotyczących sposobu i powodow, dla których znakomita wiekszoc ludzkości ze zbieraczy stala się rolnikami, zmieniajac koczowniczy tryb zycia na osiadly. Odnioslem wrazenie, ze autor usiluje dowieść prawdy zalozonych z góry tez. Troszke mnie to uwierało. Klocilo z logika i moja skromna wiedza na temat przyczyn zmian trybu zycia owczesnych ludzi.
Jednak nie zmienia to faktu, ze ksiazka jest ciekawa i warta rekomendacji.
Nie jest tak dobra jak znakomita "Krotka historia prawie wszystkiego" Billa Brysona, która goraco polecam jako zelazna pozycje domowej biblioteki, lekturę, która dzięki swej interdyscyplinarności, talentowi autora oraz znakomitemu tłumaczeniu jest ksiazka do której chętnie się wraca, która moim zdaniem powinna być lektura obowiazkowa na poziomie liceum. Jest tak dobra, ciekawa, wciagajaca, ze może być inspiracja dla młodych do pogłębiania wiedzy. Starszakom tez się przyda:)
"Od zwierzat do bogów" także zmusza do myslenia.
Niespelna 100 tys. lat historii człowieka na Ziemi. Od grzebania palcem w ziemi, do grzebania w kodzie DNA, a nadal jesteśmy zwierzętami, które swoje problemy i frustracje zalatwiaja maczuga, nawet jeśli jest nia nowoczesny lotniskowiec i F16.
Jak wygladamy jako cywilizacja, która z jednej strony cierpi na nadmiar kalorii, otylosc i choroby cywilizacyjne, z drugiej zas toleruje smierc glodowa i ludobójstwo?
"Od zwierząt do bogów" - zwierzętami jesteśmy nadal, bogami na pewno jeszcze nie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz