środa, 27 stycznia 2021

"Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian" (The Tipping Point), aut. Malcolm Gladwell, USA 2000, PL 2009, książka

 "Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian" (The Tipping Point), aut. Malcolm Gladwell, USA 2000, PL 2009, książka


Trzecia przeczytana przez mnie ksiazka tego autora (TU poprzednie) i jednoczesnie kolejna, ktora bardzo mi sie podoba. Polski poddtytuł: "o małych przyczynach wielkich zmian" precyzyjnie opisuje zawartosc ksiazki. Znajdujemy w niej kilka szczegolowo opisanych przykladow zdarzen/sytuacji, gdzie pozornie nieistotne czynniki staja sie punktem zwrotnym w konsekewncji czego idea, produkt, ktory wlasnie konczyl swoje zycie staje sie rynkowym hitem; przecietny program telewizyjny zyskuje miano kultowego, a drobna na pozor zmiana w finasowaniu publicznej sluzby zdrowia staje sie przyczyna epidemii kiły w Baltimore. Ale to tylko przyklady efektów działań za ktorymi stoja konkretni ludzie, ktorzy swiadomnie lub nie, podejmuja decyzje mające przelomowy wplyw na bieg rzeczy. Gladwell wyroznia osoby o szczegolnych predsypozycjach: mawen (wiecej niz ekspert), sprzedawca, lacznik. Zastanawia sie i analizuje w jaki sposob ludzie nawiazuja znajomosc, w jaki sposob idea, moda, czy zwykla informacja rozchodzi sie wsrod ludzi. Sporo czasu poswieca na sledzenie "łańcucha znajomości". Szczególowo opisuje "efekt widza", wykazujac, ze im mniej świadkow/widzow brutalnego zajscia, tym wieksze szanse ofiary na otrzymanie pomocy. 

Przecztalem, ze dzieki napisaniu tej ksiazki Malcom Gladwell stal sie znany, zyskal miano guru zarzadzania. Niektore metody wplywania na rynek, opisane przez Gladwella obserwuje w dzialaniach marketingowych wielu firm. Mozna zaryzykowac, ze wiedza o ktorej pisze autor "Punktu przelomowego" jest podstawa dzialania marketingu bezposredniego (MLM), czy organizacji takich jak BNI (Business Newtwork International). Ksiazka powstala na poczatku lat 2000. W miedzyczasie wiele sie zmienilo zwlaszcza w spsobie komunikacji. Media spolecznosciowe staly sie poteżną siła, platforma sluzaca przekazywaniu roznych tresci. Profilowanie oparte o informacje, ktore dobrowolnie (lub nie) zostawiamy w sieci to zagadnienie ktoremu poswieca sie ksiazki piszac o "kapitaliźmie inwigilacji", "kapitaliźmie predykcyjnym". Jednak podstawy i przyczyny zachowan ludzkich/społecznych opisane przez Gladwella pozostaja bez zmian, sa nadal aktualne. Autor opisujac konkretne przypadki "punktów przelomowych" poddaje je drobiazgowej analizie. Dowodzi, ze na pozor nieznacze modyfikacje procedur, zachowań w przeszlosci moga miec fundamentalny wplyw na zachowanie i reakcje badanej sfery.  Ksiazka jest szalenie ciekawa, aktualna, a analizy konkretnych przypadkow zmuszaja do zastnowienia sie nad wlasnymi zachowaniami, reakcjami. "Punkt przelomowy" NIE JEST jedna z wielu bezwartosciowych książek-poradników typu "jak w tydzień zarobic milion USD". To kawalek solidnej wiedzy i ciekawych obserwacji z pogranicza socjologii, posychologii, statystyki i marketingu. Magazyn "Time" umiescil Malcolma Gladwella na liscie 100 najbardziej wyplywowych ludzi na swiecie. Byc moze ta rekomendacja jest mocniejsza od  mojej :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz