poniedziałek, 27 września 2021

"Kes" (KES. A kestrel for the Knave), aut. Barry Hines, 1968, książka

 "Kes" (KES. A kestrel for the Knave), aut. Barry Hines, 1968, książka

Właściwie bardziej chciałem obejrzeć film niż przeczytać książkę. W  każdym razie o istnieniu tej książki dowiedziałem się wówczas , kiedy na ekrany wszedł nakręcony na podstawie tej książki film (1969). Tytuł mocno osadził mi się w pamięci. Film miał dobre recenzje, był często wymieniany jako ważna kontynuacja angielskiej szkoły filmowej "młodych gniewnych", której sztandarowym tytułem jest "Samotność długodystansowca". Książkę przeczytałem, film nadal przede mną.

"Kes" jest historią nastoletniego chłopca osadzoną w angielskiej, prowincjonalnej rzeczywistości początku lat 60-tych. Pochodzący z rozbitej, górniczej rodziny bohater książki ucieka od szarej, ponurej rzeczywistości w nowoodkrytą pasję jaką jest sokolnictwo. Z zapałem szkoli wyjętego z gniazda sokoła, a sukces i szczególna więź z ptakiem rekompensują mu porażki szkolne, towarzyskie i rodzinne. Opowieść jest gorzką oceną nie tylko ówczesnego systemu edukacji, ale także ostrą krytyką  obowiązującego porządku społecznego, który praktycznie uniemożliwiał awans społeczny proletariackim dzieciom. 

"Kes" czyta się szybko. Wydanie które mam (kupiłem używany egz. na Olx) liczy 232 str., ale jest to wydanie w formacie kieszonkowym, więc 232 str to ekwiwalent ok. 150 str. "normalnego" formatu. To nie jest być może powalająca lektura. Ostatecznie to "tylko" szara historia o szarych ludziach żyjących w szarych czasach, ale... Czytając tę książkę przypomniał mi się album i film "The Wall" (1979) Pink Floyd oraz słynny song "Another brick in the wall". "Kes" i "Another brick..." moim zdaniem pasują do siebie. Nie mam pojęcia jak wyglądało dzieciństwo członków kapeli Pink Floyd, ale słowa: 

We don't need no education
We don't need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey!
Teacher, leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall
All in all you're just another brick in the wall

mógłby napisać bohater "Kes" - Billy. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz