czwartek, 25 listopada 2021

"Modigliani: portret odarty z legendy" (Maledetto Modigliani), reż. Valeria Parisi, Włochy 2020, film dokumentalny, kino "Muranów"

 "Modigliani: portret odarty z legendy" (Maledetto Modigliani), reż. Valeria Parisi, Włochy 2020, film dokumentalny, kino "Muranów"

Rozczarowanie. To najlepszy opis wrażenia, które narastało w trakcie oglądania filmu, które najlepiej oddaje moje finalne doznanie po jego projekcji. Być może wiązałem z tym filmie zbyt duże nadzieje, miałem przesadnie rozbudzone praktycznie nie wiadomo czym oczekiwania. 4/10, czyli "ujdzie" to moja i tak zawyżona ocena tego filmu w skali filmweb.

Film jest nietrafioną próba przedstawienia życia Amedeo Modiglianiego z punktu widzenia ostatniej miłości jego życia i wiernej, wielokrotnie portretowanej modelki - Jeanne Hebuterne. Sztuczna i nieudana moim zdaniem fabularyzowana forma zobrazowania wyimaginowanego, pośmiertnego pamiętnika Jeanne jest w moim odbiorze mocno wydumana. Ten zabieg poza szumem informacyjnym (ktoś może uznać, że taki pamiętnik istnieje) nie wzbogaca wiedzy widza o dodatkowe fakty, nie wnosi nic nowego w to co JUŻ wiadomo o Modiglianim. Oglądając film miałem wrażenie graniczące z pewnością, że wiedza stanowiąca podstawę filmu pochodziła z książki Pierra Sichela "Modigliani" (TU). Dlatego miast tracić czas na trwający 90 min., słaby (moim zdaniem oczywiście) film, lepiej przeczytać przynajmniej kawałek książki :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz